שלום, אני ולרי מנהלת משאבי אנוש במכללת טכנולוג'מס. אני עובדת בתחום משאבי האנוש 15 שנים ולאחרונה נתקלתי בקושי מצד מרואיינים להציג את עצמם על הצד הטוב ביותר. בעקבות כך רציתי לשתף אתכם בנקודת המבט שלי כאשר אני מעבירה ראיון עבודה – נקודות חשובות , על מה נשים דגש כמנהלי משאבי אנוש כאשר נדבר עם מרואיין וכמו כן אתן מספר טיפים כיצד להרשים את המראיין שלנו:
כשאני מעבירה ראיון עבודה, אני בעצם פוגשת אדם שאני לא מכירה כלל. המידע היחיד שברשותי הוא המידע היבש המוצג בקורות החיים שלכם. אבל יש לי מטרה ברורה להכיר את אתכם כמה שיותר לעומק. מכיוון שיש לי מעט מאוד זמן, אנסה לדלות עליכם מידע בכל דרך אפשרית – בתקשורת מילולית (מה שאתם אומרים) ובתקשורת בלתי מילולית (הופעה חיצונית, צורת ישיבה, הבעות פנים, קצב דיבור וכו').
הטיפ הראשון: תקדימו לראיון עבודה, תגיעו 10 דקות לפני ראיון פרונטלי ותחכו כבר בתוך הקישור כ4 דקות לפני ראיון בזום. זה לא הרבה השקעה מצדכם אבל זה נותן כמה נקודות לזכותכם עוד לפני שהראיון התחיל. זה מראה על רצינות, אחריות ועמידה בזמנים. אם כבר קרה מקרה בלתי צפוי ואתם מאחרים, יש ליצור קשר עם המראיין בהקדם, להסביר מדוע אתם מאחרים ולהתנצל.
הטיפ השני: הופעה חיצונית – תבררו מה קוד הלבוש המקובל במקום העבודה אליו אתם מתמיינים והתלבשו בהתאם. קוד לבוש בחברת הייטק יהיה כלל הנראה מעט שונה מקוד לבוש במשרד עורכי דין . וכמובן שאם אתם לא באים להתראיין למשרת מלצר בחוף הים, אין שום סיבה להגיע עם כפכפים, חולצות בטן, מכנסיים קצרים וכו'.
הטיפ שלישי: אותנטיות – יש כמה סיבות טובות להיות אותנטי ונאמן לעצמך:
- אתם לא יודעים מה המראיין מחפש ומה השיקולים שלו כך שאין צורך לזרוק את כל סל התכונות הטובות שנראה לכם שרוצים לשמוע. מראיין טוב עושה התאמה לרוח הארגון, למנהל המגייס ולצוות העובדים אליו יכנס המועמד ואין לכם דרך לדעת איזה תכונות אופי ספציפיות צריכות להיות לעובד, לכן, פשוט תהיו עצמכם ( לדוגמא: לצוות רועש ומבולגן, יחפשו מישהו מתון שיוכל להרגיע את הרוחות. כמו כן לצוות הטרוגני, יחפשו מישהו שיכול להיות הדבק של החבורה).
- תיאום ציפיות טוב ימנע מצבים לא נעימים בהמשך. אם הצהרתם דברים שאינם נכונים, והמראיין האמין – תצטרכו להתמודד עם ההשלכות כשתתחילו לעבוד. לא תוכלו לעמוד מאחורי מה שאמרתם – המנהל לא יהיה מרוצה, ובעיקר ואף הכי חשוב, אתם לא תהיו מרוצים מעצמכם.
הטיפ רביעי: נשאלת השאלה מה החסרונות שלכם? עדיף לא לענות פרפקציוניסט, דייקן ועוד "תכונות טובות" שכל אחד אומר תאמינו לי ששמענו כבר. לכולם יש תכונות שליליות, לכן, זה ישמע לא אמין ואפילו מעצבן. העצה שלי היא להציג את החסרונות איתם יש לכם דרך להתמודד ולציין איך אתם מתמודדים איתם. זה מעיד על מודעות עצמית גבוהה.
הטיפ חמישי: לא לשבת בצורת חצי שכיבה / רגל מכופפת / כל ישיבה אחרת שנראית זרוקה ולא מכבדת- גם אם אתם רגילים וזה מה שהכי נוח לכם.
הטיפ שישי: שמרו קשר עין עם המראיין. כשאתם שומרים על קשר עין אתם בעצם אומרים באופן בלתי מילולי שאתם קשובים ונוכחים בסיטואציה. אי שמירת קשר עין מתפרשת כחוסר עניין במשרה או חוסר אמינות באופן כללי.
הטיפ הכי חשוב: הגעתם בחולצה פשוטה למקום שכולם עם חליפות, קשה לכם ליצור קשר עין עם המראיינים בגלל לחץ? אתם מתחילים לגמגם / שוכחים דברים או עונים באופן לא הכי מקצועי? זה באמת בסדר!!! להתרגש זה טבעי, פשוט תגידו בקול ושתפו את המראיין ואל תתנו לו להסיק מסקנות מוטעות שההתנהגות הזו נובעת מסיבות אחרות.
אסכם בכך שכל אדם הוא שונה ולכן, יכולים לשבת מול אותו מרואיין – שני מראיינים שונים ולשניהם יהיו דעות שונות לחלוטין על מי שיושב מולם. לדוגמה, מראיין אחד יכול להעריך יותר אסרטיביות לעומת מראיין אחר שמעריך מאוד צניעות. מה שאני רוצה להדגיש לכם בזה הוא שגם אם היה לכם ראיון עבודה לא מוצלח במיוחד, חשוב לא לתת לזה להוריד לכם את המוטיבציה ומצב הרוח, צריך להרים ראש ולהמשיך לראיון הבא עם אותו הביטחון.
לא מצליחים להגיע לשלב ראיון העבודה? מרגישים שקורות החיים שלכם לא עוברים את הסינון?
קראו כאן כמה טיפים שיעזרו לכם